Het Nederlandse fintechbedrijf voor betalingen Adyen denkt op termijn een derde van zijn omzet uit Azië te halen.

Adyen voert zijn investeringen in Azië op. Het bedrijf wil een graantje meepikken van de groei van het aantal betalingen in de zogeheten e-commerce. Vooral via mobiele apparaten worden meer rekeningen vereffend.

In de komende maanden wil Adyen zijn personeelsbestand op het kantoor in Singapore verdubbelen tot zeventig. Topman Pieter van Does denkt dat de Aziatische markt op den duur goed zal zijn voor bijna een derde van de omzet . Dat was vorig jaar circa 10 procent van het totaal van 727 miljoen dollar.

Adyen is overigens niet het enige betaalbedrijf dat mikt op groei in de regio. Zuidoost Azië is met 620 miljoen potentiële klanten een lucratieve regio. De markt voor e-commerce zal in 2020 naar verwachting goed zijn voor 88 miljard dollar.

Adyen heeft verschillende investeerders achter zich staan, waaronder het Singaporese Temasek, maar ook General Atlantic en Iconiq Capital

Adyen: tussenschakel voor webwinkels

Adyen is een zogenoemde payment service provider: webwinkels kunnen door de dienst van Adyen te gebruiken in een klap verschillende betaalmethodes zoals iDeal, Paypal of creditcard in hun webshop integreren. Adyen zag de opbrengsten afgelopen jaar uitkomen op 727 miljoen dollar, tegenover 365 miljoen dollar een jaar eerder.

Adyen, de meest waardevolle Nederlandse startup, verkreeg afgelopen april in Nederland een officiële bankvergunning Maar op een betaalpas van Adyen hoeven we niet te rekenen.

De bankvergunning is niet bedoeld om producten voor consumenten te lanceren, maar om toezicht te stroomlijnen en voorspelbaar te maken, zo zei CEO Pieter van der Does in juni tegen het Financieele Dagblad.

“Tot op heden waren we afhankelijk van de snelheid van de bank. Dat was een ongecontroleerd proces met regelmatig vertragingen”, aldus Van der Does. “Nu is het account van de klanten ook direct hun IBAN, we houden het hele betaalproces in eigen hand.”